آشنایی با موضوع

وانادیوم (انگلیسی Vanadium) یک عنصر شیمیایی است. عدد اتمی این عنصر ۲۳ است و در جدول تناوبی، در گروه V است. نقش بیولوژیکی در بیولوژی اتم وانادیوم از اجزاء لازم آنزیم ها به شمار می رود. به طور خاص Vanadium Nitrogenase توسط میکرو ارگانیسم های ثابت کننده هیدروژن استفاده می شود. وانادیوم برای Ascidian های لازم است. تمکز وانادیوم در بدن آن ها یک میلیون برابر تمرکز وانادیوم در آب اطراف آن ها می باشد. همچنین موش ها و جوجه ها نیز به مقادیر بسیار کمی وانادیوم نیاز دارند و کمبود این عنصر باعث کمبود رشد و تولید مثل معیوب می شود. وجود ترکیبات oxovanadium برای سبک کردن نشانه های بیماری دیابت در برخی نمونه های حیوانی و انسان نشان داده شده است. همانند تأثیر کرومیوم بر متابولیسم شکر مکانیسم این تاثیر نیز ناشناخته مانده است. پیدایش وانادیوم هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود. اما در 65 گونه کانی های گوناگون از جمله patronite (VS))4)، vanadinite Pb5(VO4)3Cl، carnotite ((K2H2O بوجود می آید. وانادیوم همچنین در Bauxite و کربن نیز وجود دارد که حاوی ذخایری مانند نفت خام ذغال سنگ Oil Shale وTar می شود. طیف وانادیوم در نور خورشید و دیگر ستارگان نیز شناسایی شده است. بیشتر وانادیوم تولید شده توسط تقلیل کلسیوم از V2o5 در یک لوله فشار می باشد. وانادیوم معمولا به صورت محصولات جنبی به دست می آید. از این رو منابع جهانی ازن عنصر حاکی از وجود ذخایر در دسترس نمی باشد. ترکیبات پنتااکسید وانادیوم V2O5 به عنوان کاتالیزور رنگ دهنده و ثابت کننده رنگ استفاده می شود ایزوتوپ ها وانادیوم طبیعی از یک ایزوتوپ پایدار تشکیل شده است v-51. برای این عنصر 15 ایزوتوپ رادیواکتیوی دیگر شناسایی شده است که پایدارترین آنها V-50 با نیمه عمر 1. 4e17 سال و V49 با نیمه عمر 330 روز و V48 با نیمه عمر 15. 9735 روز می باشند. تمام ایزوتوپ های رادیو اکتیو باقی مانده نیمه عمری کمتر از یک ساعت دارد که نیمه عمر بیشتر آن ها کمتر از 10 ثانیه است. این عنصر یک حالت متا دارد. ایزوتوپ های وانادیوم به ترتیب وزن اتمی از 43. 981 amu تا 59. 959 amu V59 مرتب شده اند. حالت Decay اولیه قبل از فراوان ترین ایزوتوپV51 الکترون گیری و حالت اولیه بعد از آن Beta Decay می باشد. محصولات decay اولیه قبل از V51 ایزوتوپ های عنصر تیتانیوم 22 و محصولات اولیه بعد از آن ایزوتوپ های عنصر Chromium24 می باشد. هشدارها پودر فلز وانادیوم خطر آتش سوزی به همراه داشته و ترکیبات وانادیوم به شدت سمی هستند. ترکیبات وانادیوم ممکن است که در صورت تنفس باعث سرطان ریه شود.
در این صفحه تعداد 1711 مقاله تخصصی درباره وانادیوم که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI وانادیوم (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: وانادیوم; Al; aluminum; NH4+; ammonium ion; Ca; calcium; CTM; chemical transport models; Cl; choline; CI; confidence interval; Cu; copper; EC; elemental carbon; ICD-10; International Classification of Diseases, 10th Revision; IQR; interquartile range; Fe; iron; LMP
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: وانادیوم; Erythrocytes; Elements; Interactions; Lipid peroxidation; Magnesium; Vanadium; A; antagonistic; AMV; ammonium metavanadate; CAT; catalase; CCS; copper metallocharperone; CRMs; certified reference materials; DL (LOD); limit of detection; DMT-1; divalent me