آشنایی با موضوع

باران اسیدی Acid rain به هرگونه بارش باران، برف، تگرگ یا حتی مه که در آن مواد مضری مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد وجود دارند، اطلاق می‌شود. این دو ماده در اتمسفر با اکسیژن و بخار آب واکنش شیمیایی انجام داده، به صورت نیتریک اسید و سولفوریک اسید در می‌آیند. عوامل ایجاد باران اسیدی: پوشش گیاهی پوسیده و فوران آتشفشان ها برخی مواد شیمیایی را آزاد می کنند که می تواند باعث ایجاد باران اسیدی شود. اما اغلب باران های اسیدی به دلیل فعالیت های انسانی به وجود می آیند. بزرگ ترین مقصر هم سوزاندن سوخت های فسیلی در کارخانه ها و خودروها و در قالب نیروگاه هایی است که ذغال سنگ می سوزانند. هنگامی که انسان ها سوخت های فسیلی می سوزانند، دی اکسید گوگرد (SO2) و اکسید نیتروژن (NOx) در جو آزاد می شود. این گازهای شیمیایی با آب، اکسیژن و مواد دیگر واکنش نشان می دهند و چنان که گفته شد به شکل محلول های ضعیف اسید سولفوریک و اسید نیتریک درمی آیند. بادها ممکن است این محلول های اسیدی را در ابعاد صدها کیلومتر در جو منتشر کنند. هنگامی که باران اسیدی به زمین می رسد، در سطح آب رواناب ها (جریان های آب سطحی) جریان می یابد، وارد سیستم های آبی می شود و به داخل خاک فرو می رود. تاریخچه: پدیده باران اسیدی در سالهای پایانی دهه 1800 در انگلستان کشف شد، اما پس از آن تا دهه 1960 به دست فراموشی سپرده شد. « اسمیت » در سال 1873 واژه باران اسیدی را برای اولین بار مطرح کرد. او پی برد که ترکیب شیمیایی باران تحت تاثیر عواملی چون جهت وزش باد، شدت بارندگی و توزیع آن، تجزیه ترکیبات آبی و سوخت می باشد. این محقق متوجه اسید سولفوریک در باران شد و عنوان نمود که این امر، برای گیاهان و اشیا واقع در سطح زمین خطرناک است. اثرات باران اسیدی: باران اسیدی اثرات زیست محیطی بسیاری به دنبال دارد، از جمله این که به آرامی سنگ ها و خاک را هوازده می کند. اما هیچ کدام از تأثیرات زیست محیطی باران اسیدی به اندازه تأثیر آن بر دریاچه ها، رودخانه ها، تالاب ها و دیگر محیط های آبی نیست. باران اسیدی باعث می شود آب ها اسیدی شوند. دریاچه ها و خاک می توانند سطح طبیعی اسید را خنثی کنند، اما باران اسیدی قوی تر از آن است که دریاچه ها بتوانند با آن مقابله کنند. در نهایت، باران اسیدی دریاچه ها را عاری از زندگی می کند. امروزه دریاچه های زیادی در ایالات متحده، کانادا و بخش هایی از اروپا یافت می شوند که به دلیل بارش باران اسیدی مرده یا خشک شده اند.
در این صفحه تعداد 329 مقاله تخصصی درباره باران اسیدی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده باران اسیدی
مقالات ISI باران اسیدی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: باران اسیدی; a.s.l.; above sea level; CaCO3; calcium carbonate; Ca(HCO3)2; calcium bicarbonate; CO2; carbon dioxide; DOC; dissolved organic carbon; IC; ion chromatograph; IPCC; Intergovernmental Panel on Climate Change; LLMS; Long Lake Meteorological Station; MEPC; Mi
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: باران اسیدی; S; Sulfur; N; Nitrogen; NPS; U.S. National Park Service; MEP; Ministry of Environmental Protection of China; EANET; Acid Deposition Monitoring Network in East Asia; JNNR; Jiuzhaigou National Nature Reserve; QTP; Qinghai-Tibetan Plateau; a.s.l; Above Sea