آشنایی با موضوع

سفره آب یا آبخوان aquifer قسمتی از پوسته زمین است که سوراخ ها یا خلل و فرج سنگ های آن از آب مملو و اشباع شده باشد. معمولاً منافذ و سوراخ های سنگ ها بر اثر بارندگی های ممتد از آب پر شده و با رسیدن به سطح غیرقابل تراوشی مانند سنگ های رسی در همان جا متوقف می‌گردد و به شکل چشمه سارهای مختلفی در سطح زمین آشکار می شود. آبخوان ها حاوی ۲۰ درصد از آب های شیرین هستند و آبی غالبا بی رنگ، بی بو و فاقد مواد تیره دارند. ترکیب شیمیایی و دمای آب در آبخوان ثابت است و و آلودگی کمتری نسبت به آب های سطحی دارد ولی در مقابل املاح معدنی محلول در آب های زیر زمینی مثل کلسیم و منیزیم بیشتر است. بدیهی است متناسب با خارج شدن آب از این چشمه‌ها سطح آب‌های زیرزمینی افت کرده و پائین می‌رود. قاعدتاً سطح آب‌های زیرزمینی در فصل‌های مرطوب بالا آمده و برعکس در فصل‌های خشک پائین می‌رود ولی هیچگاه از سطح معینی بالاتر یا پائین‌تر نخواهد رفت. پائین‌ترین سطح آب زیرزمینی هر منطقه را سطح آب دائمی آن منطقه می‌نامند. انواع آبخوان: 1- آبخوان آزاد: در این نوع از آبخوان یک لایه نفوذ پذیر روی یک لایه نفوذ ناپذیر قرار دارد. آبخوان های آزاد معمولا در دشت ها و دامنه کوه ها به وجود می آیند. 2- آبخوان تحت فشار: آبخوان تحت فشار در شرایطی ایجاد می شود که یک لایه نفوذ پذیر بین دو لایه نفوذ ناپذیر قرار بگیرد که معمولا در نواحی کوهستانی و شیب دار دیده می شود. فشار در آبخوان تحت فشار بیش از اتمسفر است به همین دلیل اگر در این نوع حوزه زیر زمینی، چاهی حفر شود، آب فوران می کند. تئوری اولیه منشأ آب‌های زیرزمینی: برای منشأ آب‌های زیرزمینی تئوری‌های متعددی بیان گردیده است که از همه مهمتر تئوری نفوذ آب در زمین است. قسمت بزرگی از آبی که به صورت برف و باران به زمین می‌رسد در زمین نفوذ کرده و پس از برخورد با سنگ‌ها و طبقات غیرقابل نفوذ مخازن آب‌های زیرزمینی را می‌سازند. این تئوری را نخستین بار فیزیکدانی فرانسوی به نام ماریوت، در قرن ۱۸ میلادی بیان گردید و پس از چندی لومونوسوف آن را تأیید کرد.
در این صفحه تعداد 287 مقاله تخصصی درباره سفره آب، آبخوان که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده سفره آب، آبخوان
مقالات ISI سفره آب، آبخوان (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: سفره آب، آبخوان ; Subterranean estuary; Electrical resistivity tomography; Saline interface; High-energy sandy beach; Tidal dynamics; Aquifer