آشنایی با موضوع

باتری‌های لیتیمی(به انگلیسی: Lithium battery) گونه‌ای از باتری‌های نوع اول است که در آن از لیتیم به حالت فلزی یا ترکیبات آن به عنوان آند استفاده می‌شود. این باتری‌ها دارای توان بالاتر در واحد وزن کمتر و مدت نگهداری و عملکرد بالایی هستند اما از نظر قیمت در مقایسه با پیل‌های مشابه از قیمت بالاتری برخوردار است. این باتری‌ها از ولتاژ ۱٫۵ ولت تا ۳٫۷ ولت را تامین می‌کنند. خب اول ببینیم ساختار باتری‌های لیتیومی چی هست و چه ساختاری داره ؟ اکثر ما در دوران دبیرستان و در درس فیزیک با خازن‌ها آشنا شدیم. می‌دونیم که خازن یک المانی در مدارهای الکتریکی هست که تقریبا مهمترین وظیفه‌ش ذخیره انرژی الکتریکی هست. در مورد خازن منابع متعددی در اینترنت هست که بطور کامل توضیحات لازم رو ارائه کردن ولی بطور خلاصه خازن از دو صفحه هادی موازی تشکیل شده که بین اونها عایقی که می‌تونه هوا یا یک پلیمر خاص باشه استفاده میشه و بارهای الکتریکی مثبت و منفی روی این صفحه‌ها ذخیره میشن. اگر در آزمایشگاه با خازن کار کرده باشید می‌دونید که وقتی دو سر خازن رو به هم وصل می‌کنیم بارهای مثبت و منفی روی صفحات خازن به سمت هم حرکت می‌کنن و خازن تخلیه بار یا به اصطلاح دشارژ میشه. درخصوص باتری هم ما همین انتظار رو ازش داریم یعنی ذخیره انرژی الکتریکی پس چه گزینه‌ای بهتر از خازن ؟ اما خازنی که در باتری استفاده میشه باید ظرفیت بالایی داشته باشه و بتونه ساعت‌ها نیاز وسیله الکتریکی ما رو تأمین کنه. حالا برای اینکه ظرفیت خازن رو زیاد کنن باید خازن رو طوری طراحی کنن که به مقدار کافی بارهای مثبت و منفی روی صفحات اون ذخیره بشن و از طرفی این صفحه‌های خازنی به خوبی عایق بشن تا این بارهای مثبت و منفی همدیگه رو جذب نکنن و باعث دشارژ خازن نشن. برای این منظور بین صفحات خازن از پلیمرهای مختلفی استفاده می‌کنن که معروف‌ترین و پرکاربردترین اونها لیتیوم هست. با قرار گرفتن لیتیوم در بین صفحه‌های خازن صفحات به خوبی نسبت به هم عایق می‌شن و یک باتری با ظرفیت بالا ساخته میشه که برای مدت طولانی در یک وسیله الکتریکی ازش میشه استفاده کرد. حتما وقتی خواستین مثلا موبایل بخرین شنیدین که می‌گن شارژ اول رو طولانی انجام بدید و مثلا یک شب تا صبح گوشی رو تو شارژ بذارید!. این حرف رو خیلی‌ها باور نمی‌کنن اما واقعا یک دلیل علمی برای این گفته وجود داره. دلیل‌ش این هست که پلیمری که در ساخت باتری ازش استفاده میشه با اولین دفعاتی که شارژ میشه به حداکثر کارایی خودش می‌رسه و به اصطلاح بهینه میشه. پلیمری که در بین صفحات خازن استفاده میشه در اولین دفعاتی که تحت تأثیر بارهای الکتریکی قرار می‌گیره به حالتی می‌رسه که وظیفه عایق بودن رو بهتر انجام میده؛ حتی ممکنه متوجه شده باشید که باتری موبایل شما چند روز بعد از خرید نسبت به روزهای اول ظرفیت بیشتری پیدا کرده و بیشتر شارژ نگه می‌داره که دلیل‌ش همین مسئله اولین شارژ هست.
در این صفحه تعداد 721 مقاله تخصصی درباره باتری‌های لیتیمی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ترجمه شده باتری‌های لیتیمی
مقالات ISI باتری‌های لیتیمی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: باتری‌های لیتیمی; Dielectric spectroscopy; Multiscale conductivity and permittivity; Lithium batteries; Composite electrodes; Interfaces; Electronic conductivity;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: باتری‌های لیتیمی; Vanadium benzenedicarboxylate; Metal-organic framework; Lithium intercalation; Electrode materials; Lithium batteries;