آشنایی با موضوع

خزه ها Moss گروهی از گیاهان کرک دار هستند که به شاخه برایوفایتا تعلق دارند. حدود 12000 گونه خزه در سراسر جهان یافت می شود. خزه می تواند در زیستگاه های مختلف به حیاتش ادامه دهد اما معمولاً مناطق سایه دار درختستان ها و جنگل ها که آب کافی در آنها فراهم است را ترجیح می دهند. خزه ها می توانند هم بر روی درختان و هم بر روی زمین رشد کنند، اما بر روی صخره ها، زیر آب و بر روی خاک رس نیز یافت می شوند. حتی اگر خزه ها بتوانند خودشان را با اکوسیستم های مختلف وفق دهند، اما از آلودگی و تغییرات آب و هوایی که در نتیجه فعالیت های انسانی به وجود می آیند تأثیر منفی می پذیرند. این عوامل گونه های خاصی از خزه ها را در فهرست گیاهان در معرض خطر انقراض قرار داده است. خزه گیان که در زمین‌های مرطوب می‌رویند معمولاً با جلبکهای داخل استخرها و رودخانه‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. هر چند که این گیاهان برای انسان چندان مغذی نیستند ولی غذای عمده گله‌های گوزن شمالی که منطقه را تحت سلطه خود دارند تشکیل می‌دهد. موارد کاربردی بسیاری از این گیاهان از جمله: تأثیرات ضدمیکروبی، بیومونیتورینگ آلودگی‌های هوا، خاک و آب، جلوگیری از فرسایش ها، غذای دام و طیور و … از آن‌ها در دنیا شناخته شده‌است. نوعی خزه به نام اسفاگنوم یا پیت دارای استفاده‌های گوناگونی می‌باشد. ساختمان دستگاه رویشی: یک خزه به ظاهر دارای دستگاه رویشی مشابه گیاهان گلدار می‌باشد. یعنی دارای ساقه راست با تقارن محوری و ندرتا صفحه ای و پوشیده از برگ های مرتب است. ولی باید دانست که این تشابه ظاهری است و تنه خزه هرگز دارای ریشه واقعی نیست. بلکه کرکهای یک یا چند یاخته‌ای ریزوئید نامیده می شود و از لایه خارجی ساقه منشا می‌گیرند کار ریشه را انجام می‌دهند. بافت آوندی حقیقی وجود ندارد و دارای روزنه نیست و از طرفی تمام سلولها هاپلوئید هستند. در گروهی از خزه‌ها به نام هپاتیکها ساقه برگدار گیاه به شکل صفحات پهن با تقارن صفحه‌ای دیده می‌شود که قابل مقایسه با ریسه‌های جلبکها می‌باشد. ساختمان دستگاه زایشی: خزه ها گیاهانی هستند که اندام های جنسی مولد گامت آنها به دو شکل دیده می‌شود. آنتریدی که در آنها آنتروزوئیدها یا گامتهای نر بوجود می‌آیند و آرکگون که در آنها گامت ماده یا اووسفر تولید می‌شود.
در این صفحه تعداد 223 مقاله تخصصی درباره خزه که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI خزه (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: خزه ; Trace elements; Moss; Soil; Anthropogenic; Geogenic; Long-range atmospheric transport; Positive matrix factorization; Principal component analysis;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: خزه ; Kunsat/Ksat; unsaturated and saturated hydraulic conductivity (K); FUS and MAG; Fuscum and Magellanicum; ψ pressure head; θ volumetric water content; Unsaturated hydraulic conductivity; Peat; Moss; Compression;