آشنایی با موضوع

زیست شناسی یا بیولوژی از علوم طبیعی و دانش مربوط به کاوش دربارهٔ جانداران است. این دانش به بررسی ویژگی‌ها و رفتار سازواره‌ها، چگونگی پیدایش گونه‌ها و افراد و نیز به بررسی تعامل جانداران با یکدیگر و محیط پیرامونشان می‌پردازد. کلمه یونانی "بیو" به معنی زیستن و کلمه "لوژی" به معنی شناخت است. در نتیجه میتوان بیولوژی را علم تحقیق و بررسی در زندگی گیاهان،جانوران و همه موجودات زنده برای درک رفتارهای آن ها تعریف کرد. برای مثال در موردحیوانات مطالعه ظاهر، خلق و خو و محیط زیست آن ها در حوزه بیولوژی است. همچنین رابطه موجودات با یکدیگر نیز در این حوزه قرار می گیرد؛ به طور مثال برای درک رفتارهای یک حیوان می توان موجودی دیگر را مورد مطالعه قرار داد و سپس با ارتباطی منطقی به هدف رسید. علاوه بر این ها، عده ای از دانشمندان که پیرامون این علم به تحقیق و مطالعه می‌پردازند، سعی می کنند از نحوه شکل گیری حیات بر روی زمین هم اطلاعاتی به دست آورند. این علم آن قدر وسیع است که برای فعالیت در آن باید تقریبا تمام کره زمین را زیر و رو کرد و نمونه های لازم را برای مطالعه به دست آورد. رشته‌های فرعی زیست‌شناسی به وسیله مقیاسی که در آن موجودات زنده‌ای که قبلاً مطالعه شده‌اند، انواع موجودات زنده مورد مطالعه و روش‌های استفاده شده در مطالعه آنها، تعریف می‌شود: بیوشیمی، مطالعه شیمی اولیه زندگی؛ زیست‌شناسی مولکولی، مطالعه فعل و انفعالات پیچیده در میان مولکول‌های زیستی؛ گیاه‌شناسی، مطالعه زیست‌شناسی گیاهان؛ زیست‌شناسی سلولی، بررسی واحدهای ساختمانی همه حیات، سلول؛ فیزیولوژی، بررسی عملکردهای فیزیکی و شیمیایی بافت‌ها، اندام‌ها و دستگاه زیستی هر موجود زنده؛ زیست‌شناسی فرگشتی، بررسی فرایندهایی که تنوع زیستی را ایجاد می‌کنند؛ و بوم شناسی بررسی فعل و انفعالات موجودات زنده در محیط خود.
در این صفحه تعداد 450 مقاله تخصصی درباره زیست شناسی یا بیولوژی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI زیست شناسی یا بیولوژی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: زیست شناسی یا بیولوژی; Fractional calculus; Fractional differential equations; Anomalous diffusion; Visoelasticity; Control; Signal and image processing; Dynamic systems; Biology; Macroeconomic models; Environmental science;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: زیست شناسی یا بیولوژی; Fiber optics; Optical fiber tips; Biology; Microfabrication; Optical fiber sensors; Optical fiber tweezers (OFTs); AFM; Atomic Force Microscopy; AFM-SNOM; Atomic Force Microscopy Scanning Near-field Optical Microscopy; BPENB; 1,4-bis[2-(4-pyridyl)-ethen