آشنایی با موضوع

ساعت مولکولی molecular clock (بر اساس فرضیه ساعت مولکولی ) روشی است در تکامل مولکولی که از خصوصیات فسیلی و سرعت تغییرات مولکولی استفاده می کند تا زمان واگرایی (جدا شدن) دو گونه یا آرایه مختلف را در مقیاس زمان زمین‌شناسی استنتاج کند. مفهوم وجود ساعت مولکولی اولین بار به Email و Pauling نسبت داده شد که در سال 1962 متوجه تفاوت تعداد آمینواسید در هموگلوبین بین دو دودمان مختلف با تغییرات زمان همچنین برآورد شده از شواهد فسیلی شدند. آنها این مشاهدات را بر این باور که میزان تغییر تکاملی هر پروتئین در طول زمان و دودمان های مختلف ثابت است، تعمیم دادند. این روش به منظور برآورد زمان وقوع گونه‌زایی یا گسترش تکاملی استفاده می شود. روش ساعت مولکولی، ابزار مهمی در سامانه شناسی مولکولی است. استفاده از اطلاعات ژنتیک مولکولی برای تعیین رده بندی صحیح از موجودات یا مطالعه ی تنوع در نیروهای انتخابی است. آگاهی از میزان ثبات تکامل مولکولی در مجموعه ی خاص از دودمان ها نیز باعث تسهیل برقراری حوادث فیلوژنتیک از جمله آنهایی که با فسیل مستند نیستند، مثل انشعاب زندگی از گونه (taxa)و شکل گیری درخت فیلوژنتیک می شود. اما در این موارد به خصوص در مدت زمانی طولانی، محدودیت های MCH(فرضیه ی ساعت مولکولی) باید در نظر گرفته شود. کاربران ساعت مولکولی راه حل استفاده از تعدادی از روش های آماری از جمله روش احتمال حداکثر را توسعه داده اند. باید یادآور شد که این ها هنوز بر استنباط آماری استوار هستند، نه بر شواهد مستقیم بنابراین صحبت کردن درباره ی ساعت مولکولی تنها می تواند از آن حمایت کند اما هرگز یک نظریه ی علمی را اثبات نمی کند.
در این صفحه تعداد 241 مقاله تخصصی درباره ساعت مولکولی که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI ساعت مولکولی (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: ساعت مولکولی; BMAL1; brain and muscle ARNT-like 1; CCG; clock-controlled genes; CLOCK; circadian locomoter output cycles protein kaput; CRY; Cryptochrome; KO; knock-out; NAD+; nicotinamide adenine dinucleotide (oxidized); NADH; nicotinamide adenine dinucleotide (reduce