آشنایی با موضوع

چتریان Umbelliferae یا Apiaceae تیره‌ای از گیاهان با ساقه‌های تهی هستند مانند هویج و جعفری. تیره چتریان را را کرفسیان نیز نامیده‌اند. تیره چتریان شامل چهار زیر خانواده و بیش از 300 جنس و 3000 گونه می باشد. این تیره از نظر اقتصادی، اکولوژیکی و داروئی اهمیت زیادی دارد. گیاهان این تیره اکثراً در نیمکره شمالی انتشار دارند ودر مناطق استوائی گرمسیری نادرند. فرم کلی تیره: گیاهانی درختی یا درختچه ای یا علفی، دارای اسانس یا فاقد اسانس، رزین دار یا فاقد رزین بوده و برگ ها به خوبی توسعه یافته یا بسیار تقلیل یافته هستند. ساقه های جوان اغلب دارای میانگره های توخالی، منافذ ترشحی و حاوی روغن و رزین و موسیلاژند. بافت های آوندی اولیه بصورت یک حلقه از دسته های آوندی و مجاور هم قرار دارند. تیره چتریان یکی از تیره‌های بزرگ و با اهمیت ایران از نظر کاربردی بوده و گونه‌های بسیاری از آن در مزارع گیاهان دارویی و صنعتی و علوفه‌ای تغذیه‌ای شناخته شده‌اند و معرفی و اطلاق صحیح اسامی آنها از ضرورتهای کمی می‌باشد. گونه‌های چندی از مرکز مرتعداری و اصلاح‌و توسعه اهمیت داشته و گاهی میزان خوشخوراکی آنها با یونجه‌های تاری مقایسه است.
در این صفحه تعداد 269 مقاله تخصصی درباره چتریان که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI چتریان (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: چتریان; DBT; Danggui Buxue Tang; AR; Astragali Radix; ASR; Angelica Sinensis Radix; Angelica sinensis; Umbelliferae; Astragalus membranaceus var. mongholicus; Leguminosae; Angelica oil;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: چتریان; Pimpinella aurea; Umbelliferae; Apiaceae; Phenylpropanoid; Erythro-1′-(4-methoxyphenyl)-propan-1′,2′-diol; Erythro-1′-[4-(sec-butyl)-phenyl]-propan-1′,2′-diol; GC-MS; DPPH; Antioxidant; Chemotaxonomy;