آشنایی با موضوع

پوسته اولی که روی دانه برنج را فرا گرفته شلتوک نام دارد و پوسته پس آن سبوس می باشد بنابراین شلتوک با سبوس فرق دارد اما بیشتر مردم این دو را یکی می دانند. شلتوک طبیعت گرم و خشک دارد. ین چلتوک در واقع همان سبوس برنج است که منبع ویتامین ها و مواد معدنی است اما از برنج جدا می‌شود. مقدار ویتامینB1 در برنج سفید شده، یک ششم و ویتامین B2 نصف و ویتامین B3 به مقدار یک سوم برنج قهوه ‌ای (برنج سبوس دار ) می‌باشد و موتد معدنی آن به مقدار بسیار زیادی کاهش می‌یابد. شلتوک پوست برنج بیرونی شالی است و قبل از سفید شدن پوسته دیگری دارد که سبوس خوانده میشود. آنرا پودر کرده و میتوان با ماست و …. . مورد تغذیه قرار داد. در برخی موارد از آن برای تهیه شامپو و شوینده ها استفاده میکنند. خواص درمانی شلتوک برنج: 1- تاثیر بر روی دستگاه قلبی_عروقی: دمنوش چلتوک برنج باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. ویتامین E و اسید‌های چرب اشباع شده و نشده و در دمنوش چلتوک برنج، آن را به یکی از مواد غذایی بسیار ارزشمند و مفید برای افزایش توازن هموستاز خون و ضد سرطان تبدیل کرده‌اند. دمنوش چلتوک توازن قند خون را باعث می‌شود. نقش ویتامین B1 موجود د دمنوش چلتوک برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است و ضربان قلب را تنظیم می‌کند. 2- تاثیر بر روی دستگاه عصبی: نقش ویتامین B1 موجود در دمنوش چلتوک برای افراد عصبی، نگران و مضطرب بسیار مفیداست. توانایی مغز را زیاد می‌کند. دمنوش چلتوک احساس خستگی را از فرد دور می‌سازد. برای رفع سردرد و گیجی مفید است. برای درمان زود رنجی مفید است. 3- تاثیر بر روی دستگاه تنفسی: دمنوش چلتوک در تسکین التهابات ناشی از آلرژی مفید است. 4- تاثیر بر روی دستگاه حرکتی: کمبود ویتامین B1 باعث گرفتگی ماهیچه ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی حس شدن انگشتان دست و پا می‌شود؛ دمنوش چلتوک به رفع این عوارض کمک می‌کند. 5- تاثیر بر روی دستگاه گوارش: دمنوش چلتوک ملین و مسهل است. دمنوش چلتوک برنج، مهمترین راه درمان طبیعی و یبوست به شمار می‌رود. در درمان بواسیر و نیز و سرطان کولون موثر است. سوءهاضمه را رفع می‌کند و در رفع کم اشتهایی موثر است. 6- تاثیر بر روی پوست: از مهمترین و شناخته شده ترین مواد موجود در چلتوک برنج ویتامین E است. خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E، خواصی نظیر ضد پیری و ضد چروک را برای این ویتامین ارزشمند توجیه می‌کند. دمنوش چلتوک در ترمیم زخم‌های پوست موثر است.
در این صفحه تعداد 410 مقاله تخصصی درباره شلتوک برنج که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI شلتوک برنج (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: شلتوک برنج; PANI; Polyaniline; As; Arsenic; Hg; Mercury; Cr; Chromium; Pb; Lead; Ni; Nickel; Cd; Cadmium; Co; Cobalt; Cu; Copper; RHS; Rice husk; WS; Walnut shell; OP; Orange peel; SFSS; Sunflower seed shells; ES; Eggshell; SD; Sawdust; PP; Pomegranate peel; CP; Carr
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: شلتوک برنج; kt; kilo tonnes; B; billion; T; trillion; M; million; LCA; life cycle assessment; MFCs; microbial fuel cells; MECs; microbial electrolysis cells; RH; rice husk; DBs; databases; KET; key enabling technology; Industrial biotechnology; Biocatalysis; Bioecono