آشنایی با موضوع

تکانه یا مومنتم momentum در فیزیک اندازه حرکت یا مقدار حرکت کمیتی برداری است. حاصل‌ضرب جرم شی در سرعت آن در هر لحظه، تکانه شی در آن لحظه است. در واقع کمیتی است که مقدار انرژی موجود در جسم را نشان می دهد. همانند ترم سرعت، تکانه نیز یک کمیت برداری است یعنی دارای اندازه و جهت می باشد و جهت آن هم جهت بردار سرعت جسم است. همانند قانون بقای انرژی، مومنتم از بین نمی رود فقط از جسمی به جسم دیگر منتقل می شود. یک سری توپ در بازی بیلیارد در نظر بگیرید هنگامی که به آن ها ضربه وارد می شود بیرونی ترین توپ حرکت کرده و این انرژی را به سایر توپ ها منتقل می کند. این یک مثال خیلی ساده از انتقال انرژی بین اجسام بود. مفهوم تکانه در اکتشافات فضایی اهمیت زیادی دارد. فضا پیما در هنگام سفر در فواصل دور با دو چالش اساسی روبروست. اولی رسیدن به سرعت خیلی زیاد و دومی کم کردن سرعت برای فرود مناسب و بدون خطر. مشکل اساسی دانشمندان این است که در این میان و برای ایجاد این سرعت سوخت عظیمی مورد نیاز است. از این رو دانشمندان به دنبال یافتن راه هایی برای رساندن فضاپیما به این سرعت های بالا با صرف هزینه کمتر هستند. تکانه زاویه ای: تکانه زاویه‌ای یا تکانه دورانی کمیتی برداری است که برای بیان وضعیت حرکتی سیستم‌های در حال حرکت دورانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این که سرعت زاویه‌ای مرسوم‌ترین کمیت برای بیان وضعیت حرکتی جسم در حال دوران است، اما تکانه زاویه‌ای نسبت به آن اطلاعات بیشتری را در بر دارد. تکانه زاویه‌ای یک سیستم به سرعت زاویه‌ای، جرم و نحوه توزیع جرم سیستم حول محور دوران یا مرکز دوران وابسته است. تکانه زاویه‌ای همواره نسبت یک نقطه سنجیده می‌شود.
در این صفحه تعداد 231 مقاله تخصصی درباره تکانه، مومنتم که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. برخی از این مقالات، پیش تر به زبان فارسی ترجمه شده اند که با مراجعه به هر یک از آنها، می توانید متن کامل مقاله انگلیسی همراه با ترجمه فارسی آن را دریافت فرمایید.
در صورتی که مقاله مورد نظر شما هنوز به فارسی ترجمه نشده باشد، مترجمان با تجربه ما آمادگی دارند آن را در اسرع وقت برای شما ترجمه نمایند.
مقالات ISI تکانه، مومنتم (ترجمه نشده)
مقالات زیر هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.
در صورتی که به ترجمه آماده هر یک از مقالات زیر نیاز داشته باشید، می توانید سفارش دهید تا مترجمان با تجربه این مجموعه در اسرع وقت آن را برای شما ترجمه نمایند.
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تکانه، مومنتم; G11; G12; G14; G15; Momentum; Factor premium; Asset pricing; Value; Size; Quality; Low-volatility; Style momentum; Performance persistence; International equity markets; Market efficiency; Return predictability;
Elsevier - ScienceDirect - الزویر - ساینس دایرکت
Keywords: تکانه، مومنتم; G11; G12; G14; Asset pricing; Factor models; Anomalies; Emerging European markets; Emerging markets; Cross section of returns; Size; Value; Momentum; Profitability; Asset growth;